fbpx
+47 480 02 843 kontakt@flybymedia.no

Inbound markedsføring trekker kundene til deg

Forbrukere boltrer seg i dag i en mengde digitale kanaler, hvordan kan man best nå frem med sin markedsføring? Inbound markedsføring har vokst frem ut fra et klart behov i markedet til å bli en av de mest populære moderne formene for salgsfremmende aktiviteter.

Inbound marketing i Norge

Den norske forbruker benytter gjerne god tid i sin søken etter produkter. Søkemotorer, sosiale medier, og andre informative kanaler blir ofte brukt for å finne informasjon. I søken etter informasjon blir ofte salgsfremmende aktiviteter filtrert ut raskt av mange brukere. 

Til gjengjeld leter den gjennomsnittlige norske forbruker, det være seg i B2B eller B2C, etter informativt og behjelpelig innhold. Dette kan relatere til alt fra hvordan en bør polere bilen, til hvilke rettigheter en har i en straffesak. Bak dette informative innholdet kan vi finne aktører som holder på med salg av bilpleieprodukter i førstnevnte tilfelle, og advokater i sistnevnte. 

Ved å drive trafikk inn på sine nettsider gjennom informativt innhold, fremfor for eksempel betalte annonser, så bygger disse aktørene tillit. Informasjonen forbruker mottar vil veldig sannsynlig føre til kjøp, da kunden er godt etablert i salgstrakten. Kunden anser rett og slett deg som en behjelpelig ekspert innenfor produktgruppen/tjenesten. 

Inbound marketing vs content marketing

Sjansen er stor for at du innen markedsføring både har støtt på begrepene inbound marketing og content marketing. De aller fleste anser disse for å være like, men det er en forskjell her. Ganske enkelt forklart befinner content marketing seg inn under inbound marketing.

Innenfor disiplinen inbound marketing finner vi nemlig for eksempel nevnte content marketing, SEO, analyser, marketing automation, sosiale medier, generell optimalisering av nettsider, samt e-post markedsføring. Det utvikles stadig nye disipliner innenfor inbound marketing, og byrå som driver med dette må hele tiden være oppdaterte. 

Inbound marketing tavle som viser veien fra fremmed til promotør

Slik kan Fly By Media hjelpe deg med inbound i Norge

Fly By Media har spesialisert seg innenfor HubSpot inbound marketing.

HubSpot er markedsledende innen disiplinen, og de utvikler moderne verktøy som forenkler prosessen for bedrifter.

Vi setter opp HubSpot for kunden, slik at alt er klart til å kjøres.

Dessuten kan vi bistå e-post markedsføring gjennom HubSpot email integration.

Dette CRM systemet lar oss bruke e-post til inbound marketing mot B2B og B2C markedet,

der vi kan skreddersy budskapet ditt mot de forskjellige målgruppene du har. 

Sist men ikke minst setter vi opp en inbound marketing funnel.

Denne formen for salgstrakt viser for eksempel hvordan du skal forme strategien din i inbound marketing mot B2C markedet.

Fra oppmerksomhet, til evaluering, og til slutt konvertering, bør innholdet spisses i henhold til hvor i funnel kunden er.

Tilpasning fra top of the funnel til konvertering

Det er nettopp den inbound funnel vi lager som er hjørnesteinen i alt vårt arbeid med inbound markedsføring hos Fly By Media.

Vi deler først og fremst opp trakten i 3 forskjellige deler. Top, middle, og bottom symboliserer på hvilke stadium kunden er i kjøpeprosessen.

Nedenfor beskriver vi hvordan vi jobber på hvert stadium av trakten:

Top of the funnel

Alle aktiviteter for kunder i denne delen av salgstrakten bør være med på å skape oppmerksomhet.

Informasjon gjennom en inbound marketing blogg, videoer, podcast, eller andre informative kilder er nyttige i markedsføringen her.

Et godt inbound marketing tips er å ikke engang nevne mulighetene for noe kommersielt til disse kundene. 

Middle of the funnel

Alle aktiviteter for kunder i denne delen av salgstrakten bør være med på å skape evaluering.

Det vil si at kundene bør transformeres til ganske så varme leads i denne delen av trakten.

Gratis nedlastinger og noe mer dybde innhold enn tidligere kan være aktuelt når kunden har nådd dette nivået.

Bottom of the funnel

Alle aktiviteter for kunder i denne delen av salgstrakten bør være med på å skape konvertering.

I denne delen av trakten er tross alt kunden veldig nære å gjennomføre et kjøp.

For å hjelpe kunden til å gjennomføre et informert kjøp, så anbefales blant annet webinarer, arrangementer, og prøver av produktet/tjenesten. 

Inbound marketing vs outbound marketing

Samtlige aktiviteter nevnt i inbound funnel ovenfor kan også utføres i såkalt outbound marketing.

Dette er en form for markedsføring der en forsøker å få kunden til å kjøpe ved å benytte ekstern markedsføring til å dra kunden inn. Et godt eksempel her er en avis-reklame.

Ulempen med outbound marketing er at det til tider skaper støy fremfor oppmerksomhet,

og at kunden dermed ikke alltid ønsker å hverken evaluere eller til slutt å konvertere.

Vi i Fly By Media bruker i mange bransjer også outbound marketing, og en miks av de to er alltid det beste. 

Inbound markedsføring fra A-Å

Inbound markedsføring er ikke bare et trendord innen bransjen. Denne formen for markedsføring blir mer og mer populær.

Fly By Media kan bistå deg i å tjene på denne trenden. Mange industrier henger enda etter på området, og du kan være en av de første aktørene som drar nytte av disiplinen. 

Enten du ønsker flere leads fra sosiale medier, å rangere høyere i Google, tilby mer informativt innhold til besøkende på bloggen,

eller produsere e-poster som konverter, så kan Fly By Media bistå. Vi er et komplett markedsføringsbyrå, slik at du kan få bistand for alle dine behov fra en og samme aktør.

Dersom du ønsker å hive deg på trenden, så kan du legge igjen din informasjon i vår kontaktskjema nederst på siden.

Det er helt uforpliktende og gratis, og vi vil raskt kartlegge dine behov for inbound markedsføring. La oss i Fly By Media hjelpe deg med å lykkes også!

Ønsker du å kontakte oss?

Vi er tilgjengelig på både telefon og e-post. Om du skulle ha noen spørsmål til noen av våre tjenester, ikke nøl med å ta kontakt!