fbpx
+47 480 02 843 kontakt@flybymedia.no

Begrepet innholdsmarkedsføring er en fornorsking av det engelske begrepet «Content Marketing» og kan beskrives som en markedsstrategi som handler om det å eie i motsetning til å leie medieplattformer. Innenfor denne strategien gjelder det å skape, samt distribuere godt og relevant innhold i egne kanaler. Dette for å tiltrekke seg nye kunder, men også engasjere og beholde de som allerede er med.

Vis hvor god du faktisk er

Der hvor mer tradisjonell markedsføring og reklame prøver å fortelle folk der ute hvor god og flink man er, så viser innholdsmarkedsføring hvor god man faktisk er. Det man ønsker er å få potensielle kunder til å komme selv, og dette gjøres ved å produsere innhold kontinuerlig for å bli en troverdig aktør innenfor ditt felt.

Med sosiale mediers enorme inntog over de seneste tiårene, så blir akkurat dette med innholdsproduksjon og innholdsmarkedsføring en meget viktig brikke for suksess i tiden fremover. Digitale flater og kanaler er i stadig forandring og det gjelder å henge med i svingene så man klarer å utnytte alle mulighetene som ligger der ute på en best mulig måte.

En mobil og en iPad som viser frem et hjerte og antall spillebrikker for likes og følgere

Likes og følgere skaper mer tillit i sosiale medier. Foto: Joakim Mangen

Ved å benytte seg av innholdsmarkedsføring på en god måte så pusher man ikke direkte tjenestene og produktene sine, men man prøve å skape et mer langsiktig forhold. Man ønsker å få kunder til å handle med en god og trygg følelse. Her gjelder det å ha nyttig og relevant innhold som disponeres gjennom selve salgsprosessen og hele kundereisen (CRM). Tenk at relasjonen er viktig både før salg, under salg og etter salg. Innholdsmarkedsføring er en viktig nøkkel for å fremstå som en troverdig, spennende og oppdatert aktør der ute på de forskjellige sosiale mediene. Godt innhold gir fornøyde og interesserte følgere.

 

Noen tips angående innhold:

  • Det å kunne søkemotor optimalisere «SEO» tekstene på dine nettsider er et meget kraftig grep man kan gjøre for å øke antall besøkende kunder/personer og dermed øke populariteten og salget. Med godt, tekstbasert innhold på dine sider, så vil bl.a. Google sine søkemotorer verdsette deg høyt og du vil dukke opp tidlig i deres søk. Personer som søker etter dine produkter eller tjenester vil da bli disponert for nettopp deg så tidlig som mulig.
  • Bruk gode, relevante og unike bilder i dine kanaler og på dine nettsider. Utnytt sjansen for både å disponere produktene og tjenestene på best mulig visuell måte. Dette kan du gjøre ved å benytte deg av profesjonelle innholdsprodusenter som fotografer og multimediedesignere. Du har også et kraftig verktøy i form av mobilen når det kommer til bilder og snutter for SOME (sosiale medier). Her gjelder det å sondere terrenget slik at du finner en god flyt og kan lage en fin blanding av relevant innhold.
  • Det er en kjent sak at mange sosiale medier prioriterer poster med bevegelig innhold. Derfor er det viktig å forske på mulighetene for å publisere små videoer som engasjerer eller informerer på en god måte. Det er også viktig å tenke på at de fleste faktisk bruker mobilen da de blir disponert for sosiale medier. Teksting og format er bl.a. lurt å ta med i betraktningen.
  • Vær kreativ. Prøv å ligg foran på de ulike trendene der ute og benytt deg av verktøy som kan være med på å skape intuitive og spennende poster. Disse verktøyene kan allerede ligge integrert i selve applikasjonene for de ulike kanalene, eller evt. ligge som egne applikasjoner på web og i de ulike app-butikkene. Eksempler på slike trender og teknologier kan være utvidet virkelighet, virtuell virkelighet, filtre for foto og video, motiongraphics, cinemagraphs etc.
  • Sørg for at innholdet fornyes og publiseres kontinuerlig. Ikke la innhold ligge med publiseringsdato fra i fjor som første treff i dine kanaler. Vis at du følger med i tiden og at du oppdaterer innholdet slik at det er relevant for nåtiden.
  • Se på mulighetene for å bruke publiseringsverktøy som gjør det mulig å forenkle prosessene dine. Verktøy som kan hjelpe deg med å tidspublisere poster i flere kanaler, holde styr på kontakter og kanaler, måle originalitet eller hjelpe deg å optimalisere innholdet du allerede har. Eksempler på verktøy kan være Hubspot, Hootsuite, Semrush, Business Manager etc.

 

Har du spørsmål eller ønsker å kontakte oss, klikk her.

Share This